خرید و فروش عمده یا به اصطلاح عمده‌فروشی تعریفی است که امروزه در دنیای کسب و کار زیاد با آن مواجه میشویم. عمده فروشی کسب و کاری است که مقدار زیادی از یک جنس را خریداری کرده و آن محصول را با حجم کمتری به دیگر کسب و کارها و خرده فروشان میفروشد.
همچنین عمده فروشی یکی از معدود کسب و کارهایی است که در سال های اخیر در جهان شدت گرفته و از محبوبیت خاصی برخوردار شده است.

عمده فروش کیست؟

همانطور که پیشتر اشاره کردیم عمده فروش به کسب و کاری گفته میشود که محصولی را به صورت تیراژ (حجم بالا) خریداری کرده و اقدام به فروش آن بصورت کارتنی و بسته‌ای یا جین میکند.
کسب و کار فروش عمده یا به اصطلاح عمده فروشان تولید کننده محصول نیستند و همچنین هیچ تعامل مستقیمی با مصرف کنندگان ندارند. ولی ممکن است در کنار تقسیم محصولات به دسته های کوچکتر برای فروش به خرده ‌فروشان، دست در تغییر محصول ببرند و یا بسته بندی آن را بهبود ببخشند.
همچنین ممکن است عمده فروشان مواد اولیه نیز بفروشند، یا به عبارتی موارد اولیه را بصورت عمده خریداری و به تولیدکنندگان محصول با حجم کمتری بفروش برسانند.

عمده فروشی کالا از طریق بستر اینترنت
عمده فروشی کالا از طریق بستر اینترنت

مزایای عمده فروشی از دید آپاروز

از اولین مزایای فروش عمده میتوان به سود آن اشاره کرد زیرا عمده فروشان میتوانند تخفیفات سنگینی هنگام خرید تیراژ از تولیدکنندگان و کارخانجات بگیرند و در عوض با درصد تخفیف کمتری برای خرده فروشان بفروشند. برای مثال در صنعت کالای برقی یا صنایع روشنایی مانند لامپ و چراغَ عمده فروشان میتوانند بصورت تیراژ محصول را با ۲۵% الی ۴۵% تخفیف خریداری کرده و درنهایت با ۱۵% الی ۲۵% تخفیف به خرده‌فروشان ارائه دهند.
البته این در دسته‌ صنایع روشنایی و الکتریکی بود که قیمت واحد و مشخصی در سراسر کشور دارد در مورد پوشاک حتی سودهای ۱۰۰% هم قابل برداشت است.

البته ناگفته نماند کسب و کار عمده‌فروشی دارای معایبی نیز هستند که میتوان به حجم سرمایه بالا اشاره کرد.

مزایای فروش عمده
مزایای فروش عمده

حذف عمده فروش توسط خرده فروش

چرا با عمده‌ فروشان طرف شویم. شاید در نگاه اول یک خرده فروش بگوید که چرا با عمده فروشان طرف شویم و چرا نباید آنهارا حذف کنیم برای کسب سود بیشتر، البته این دیدی حداقلی است که یک کارآفرین میتواند داشته باشد.
از مهمترین دلایل معامله با عمده فروشان میشود به سرمایه بالا برای خرید اشاره کرد زیرا خرده فروشان سرمایه لازم برای خرید تیراژ را ندارند که بخواهند عمده فروشان را اصطلاحا دور بزنند. از طرفی برای خرید با حجم پایین نمیتوانند به تولیدکننده مراجعه کنند و درصورتی هم که تولیدکننده راضی به فروش با حجم پایین شود درصد تخفیف فروش آن تفاوت آنچنانی با عمده فروشان ندارد.

انواع عمده‌ فروشی

عمده فروشان بطور کلی به سه دسته اصلی تقسیم شده‌اند

  1. عمده‌ فروشی تجاری: در این نوع که رایج‌ترین نوع فروش‌عمده است، یک فرد کالایی را در تعداد بسیار زیاد خریداری کرده و سپس آن را با قیمت بیشتر و در تعداد کمتر به فروش می‌رساند. این نوع افراد نقشی در تولید کالاها ندارند اما به لطف آشنایی زیادی که از بازار محصولات مختلف دارند، می‌دانند چه زمانی بهترین زمان برای فروش یک نوع کالا و عرضه آن در بازار است تا بیشترین سود عایدشان شود.
  2. دلال‌ها: دلال‌ها صاحب کالا نیستند و در نقش یک رابط بین عمده فروش و مشتریان او عمل می‌کنند. یک دلال این دو را با یکدیگر آشنا کرده و سعی می‌کند یک معامله برد-برد برای هردو طرف را رقم بزند و سپس حق کمیسیون خود را دریافت می‌کند.
  3. فروش و پخش: تولید کننده می‌تواند به جای اینکه منتظر یک عمده فروش بماند افرادی را استخدام کند تا به عنوان نماینده آن‌ها به سراغ عمده فروشان رفته و محصولاتشان را به آن‌ها معرفی کند.

آیا عمده فروشی کسب‌وکار مناسبی است

صددرصد! اما ورود به حیطه‌ی عمده‌ فروشی، سرمایه‌ی بسیار بالایی (همان‌طور که در بالا اشاره کردیم) لازم دارد. همچنین ارتباط‌هایی هم باید داشته باشید تا از آن طریق بتوانید قراردادهایی ببندید که سود خوبی به عنوان واسطه به شما برسانند.

آیا شغل عمده فروشی مناسب است
آیا شغل عمده فروشی مناسب است

البته چندین دهه است که عمده فروشی تقریبا به خرده‌فروشی هم تبدیل شده است. فروشگاه‌های زنجیره‌ای کاستکو (Costco) در ایالات متحده و یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش در ایران، بر این اساس شکل گرفته‌اند که کالا به مصرف‌کنندگان فروخته می‌شود و این امر فروش با قیمت پایین‌تر را برای این کسب‌وکارها امکان‌پذیر کرده است.

عمده فروشی در عصر کسب و کارهای اینترنتی

همان‌طور که گفته شد، سال‌هاست که عمده فروش‌ها با فعالیت به عنوان واسطه بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، صنعتی را برای خودشان شکل داده‌اند. آنها کالاها را در حجم بالا و قیمت پایین از تولیدکنندگان خریداری کرده و سپس با نرخی بالاتر به مصرف‌کنندگان می‌فروشند، به‌طوری که اغلب دو تا سه برابر برای آنها سودآوری خواهد داشت. تولیدکنندگان هم سال‌ها با این مدل کسب‌وکار به حیات خود ادامه دادند، زیرا تنها راهی بود که می‌توانستند محصولات‌شان را در سبد خرید مشتری قرار دهند. عمده فروش‌ها، نیروی انسانی، زیرساخت‌های لازم و فضای انباری فراهم می‌کردند که تولیدکنندگان به‌تنهایی نمی‌توانستند از پس هزینه‌های آن بربیايند.

 عمده فروشی در عصر کسب و کارهای اینترنتی
عمده فروشی در عصر کسب و کارهای اینترنتی

امروزه و با ظهور پدیده‌ی فروشگاه‌های عمده‌فروشی اینترنتی، عمده فروش‌ها و خرده‌فروش‌های سنتی، حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های شرکتی و سازمانی، آشکارا نگران وضعیت خود هستند. این شرایط رقابت بی‌سابقه‌ای را برای آنها رقم می‌زند. آنها اغلب با قیمت‌هایی روبرو می‌شوند که نمی‌توانند با آنها برابری کنند، مگر اینکه متحمل ضرر شوند!

دسته های مختلف عمده فروشی کالاها

پلتفرمی که در زمینه فروش عمده فعالیت میکند ممکن است در یک دسته خاص از محصولات فعالیت کند یا اینکه در دسته بندی های متفاوتی محصولات را بصورت عمده بفروش برساند. از طرف میتوان گفت که هر محصولی را میتوان بصورت عمده بفروش رساند. در زیر به معروف ترین دسته هایی از محصولات که بصورت عمده بفروش میرسند اشاره میکنیم:

  • مد و پوشاک: برخی عمده فروشان بصورت انحصاری فقط به فروش عمده پوشاک و زیر دسته های آن میپردازند. این دسته از فروشگاه های عمده فروشی به فروش محصولاتی همچون البسه، کیف، کفش و … در دو بخش محصولات آقایان و بانوان میپردازند.
  • صنایع الکتریکی و روشنایی: از سازمانی ترین و با اصول و قانون ترین شرکت های فروش عمده میتوان به محصولات الکتریکی و روشنایی اشاره کرد. این شرکت ها براساس لیست قیمتی که از تولید کنندگان گرفته‌اند اقدام به اعمال تخفیف و فروش محصولات خود میکنند. در این دسته بندی عمده فروشان اقدام به فروش محصولاتی همچون انواع لامپ، چراغ، سیم، لوستر، پنل هالوژن،آیفون و… میکنند.
  • ابزارآلات برقی و صنعتی: این دسته از محصولات هم مانند محصصولات صنایع روشنایی و الکتریکی از قانون لیست قیمت پیروی میکنند. در این دسته عمده فروشان محصولاتی همچون دریل، کاتر، بتن‌کن شارژی یا برقی و همچنین انبر، آچار، چکش و … ارائه میدهند.
  • آرایشی و بهداشتی: از دیگر دسته‌ی پرسود میتوان به عمده فروشان لوازم آرایشی و بهداشتی اشاره کرد. در این دسته فروشندگان عمده اقدام به فروش محصولاتی از دسته‌ی عطر و ادکلن، شونده و خوشبوکننده، بهداشت بدن و آرایش صورت و… میکنند.
  • لوازم خانه و آشپزخانه: در دسته‌ی لوازم خانه و آشپزخانه میتوان گفت که به سرمایه بیشتری نیاز بوده و همچنین از سود بیشتری نیز برخوردار است. به عبارت دیگر میتوان گفت که کسب سود از مشتریان بانوان آسان تر از مشتریان آقا 🙁 میباشد. در این دسته از محصولات عمده فروشی ها بیشتر در راستای فروش محصوصالت برقی خانگی بزرگ همچون تی وی، یخچال، ماشین لباسشویی و ظرفشویی و همچنین محصولات با حجم کمتر همچون مایکروفر، همزن، خردکن،تستر و بازهم کوچکتر همچون قاشق، چنگال، بشقاب و… فعالیت میکنند.
  • لوازم تحریر و اسباب بازی: این حوزه از عمده فروشی هم در جای خود دارای سود کلانی بوده و عمده فروشان در این بازار بیشتر به فروش محصولاتی همچون دفتر، مداد، خودکار، جامدادی و یا در دسته‌ی اسباب بازی به فروش اسباب بازی های دوختی یا ساختی میپردازند.
  • ساختمان: و اما بازار داغ ساختمان برای فروش عمده‌ی محصولات بازاری پرسود ولی پرسرمایه، به هرحال برای سود کلان باید سرمایه کلانی نیز داشته باشیم. در این دسته از فروشگاه های عمده فروشی میتوان به شیرآلات و یراق آلات ساختمانی، درب، پنجره های UPVC و…اشاره کرد.

بازار بزرگ عمده فروشی آپاروز

نگاهی کلی به بازار آنلاین فروش محصولات عمده آپاروز، به عنوان مرجعی بزرگ برای خرید عمده محصولات با مقایسه قیمت ها و انتخاب برترین و باصرفه ترین محصول.
از دیرباز یکی از مهمترین مشکلات خرده فروشان تهیه محصولات یا به عبارت دیگر دسترسی به بازار بینهایت عمده فروشان است. از آنجایی که عمده فروشان برخلاف خرده فروشان دارای محصولات با تنوع کمتری هستند، تبدیل به یکی از معذلات خرده فروشان برای تهیه کالاهای متنوع شده بود.

در حال حاضر آپاروز بزرگترین فروشگاه عمده فروشی ایران با تنوع کالایی بالا و پوشش دسته بندی های مختلف سعی بر رفع مشکل اصلی خرده فروشان برآمده است.

مراجع لاتین:

منابع داخلی:

Shares:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *