خرید و فروش عمده کلماتی هستند که این روزها ممکن است زیاد از بازاری ها و صاحبین کسب‌وکار شنیده شوند. اینکه خرید عمده چیست و چه ماهیتی دارد، عمده فروشی یعنی چه و عمده فروش کیست؟ از سوالاتی است که ممکن است ذهن شنونده را درگیر کرده یا شنونده را کنجکاو کند. در این مقاله از مجله تخصصی آپاروز مگ به همه‌ی سوالات شما راجع به عمده فروشی و خرید عمده پاسخ خواهیم داد.

در این مقاله بررسی خواهیم کرد که خرید عمده چیست؟ یا فروش عمده چیست؟ همچنین عمده فروش به چه کسی گفته می‌شود و انواع عمده فروشی را معرفی کرده و توضیح خواهیم داد. در ادامه اصول عمده فروشی را نام برده و اگر بخواهید خرید عمده کرده، عمده فروش شده و یا اینکه با یک عمده فروش سر و کله بزنید ممکن است با چه مواردی و اصولی مواجه شوید. مزایای خرید عمده را برای کسب‌وکارها، سازمان‌ها و مصرف‌کنندگان بزرگ معرفی می‌کنیم و بیان می‌کنیم که عمده فروشی نیز چه مزایا و سودهای کلانی ممکن است داشته باشد.

البته هرجا که حرف از خرید و فروش می‌شود امکان ندارد که به مفهوم محصول، کالا یا خدمات نیاز پیدا نکنیم. از این رو دسته‌های مختلف محصولاتی که به صورت عمده توسط عمده فروشان ارائه می‌شوند را معرفی کرده و به سرمایه اولیه مورد نیاز و سوددهی آن‌ها اشاره می‌کنیم. تا اگر شما قصد عمده فروشی داشته باشید دسته‌بندی کالایی خود را به‌درستی انتخاب کنید.

همچنین ممکن است برای خرید عمده نیاز به عمده فروش داشته باشید. یافتن عمده فروشان بر خلاف خرده فروشان کمی سخت است و ممکن است خریداران عمده را با مشکل مواجه کند. از این رو در اینجا ما به معرفی عمده فروشی‌های حضوری در تهران و شهرهای بزرگ دیگر همچون اصفهان، تبریز و مشهد به تفکیک دسته‌بندی کالایی اشاره کرده و نام می‌بریم. تا برای خرید حضوری محصول مدنظر خود بصورت عمده به این مکان‌ها یا بازارها بصورت حضوری مراجعه کرده و برای خرید عمده شروع به پرس و جو کنید.
همچنین برای سهولت دسترسی به بازار و کاهش صرف انرژی و وقت خریداران عمده چندین کانال ارتباطی آنلاین با عمده فروش ها را معرفی می‌کنیم تا در صورت نیاز بصورت آنلاین و سریع و بی‌دردسر خرید عمده خود را انجام دهید.

و در نهایت با معرفی عمده فروشان بزرگ ایران و جهان توضیحات خود را به اتمام رسانده و تقریبا همه چیز درباره عمده فروشی را به شما می‌گوییم. آنگاه برای شروع «خرید و فروش عمده چیست؟ اصول و مزایای عمده فروشی +‌ انواع عمده فروشی» در ادامه همراه ما باشید.

عمده فروشی کالا از طریق بستر اینترنت
عمده فروشی کالا از طریق بستر اینترنت

خرید و فروش عمده چیست؟

فروش عمده یا عمده فروشی (به انگلیسی: Wholesale) به فروش حجم زیاد (کارتنی، جینی، پکی یا بسته‌ای) از یک محصول به خریدار عمده را گویند. که ممکن است این خریدار خود عمده فروش، نهاد، سازمان، شرکت، مصرف‌کننده صنعتی یا مصرف‌کننده بزرگ باشد. که طی این فرایند عمده فروش بخشی از ارزش معامله را به خریدار عمده به عنوان تخفیف ارائه می‌دهد.

خرید عمده نقطه مقابل فروش عمده بوده و به فرایندی گفته می‌شود که طی آن یک خریدار بصورت عمده (نصف کارتنی، کارتنی یا چند کارتنی) محصول خود را از عمده فروش تهیه و در طی این معامله درصدی را به عنوان تخفیف (۵ الی ۵۰ درصد کل معامله) دریافت می‌کند.

در این راستا می‌توان گفت که عمده فروشی یکی از معدود کسب و کارهایی است که در سال های اخیر در جهان شدت گرفته و از محبوبیت خاصی برخوردار شده است. که این یعنی یک چرخه عرضه و تقاضای موفق در این کسب‌وکار وجود دارد و دارای کشش بالا و دربر گیرنده نیاز بازار و جامعه است.
ولی با همه این‌ها ممکن است شغل عمده فروشی با چالش‌های متعددی همچون سرمایه اولیه کلان، دسترسی محدود به مشتریان هدف و هزینه‌های مرتبط با انبارداری و مدیریت حجم زیاد از محصولات مواجه باشد.

انواع عمده فروشی

عمده فروشی به دلیل تاثیر به سزایی که در اقتصاد کلان یک کشور دارد، دارای سهم قابل توجهی از تجارت و راه ارتباطی تولیدکننده و خرده فروش و یا سازمان‌ها دارد. جدول هزینه و سود عمده فروشان اغلب به گردش موجودی، توان خرید خرده فروشی‌ها و هزینه‌های مرتبط با اجاره، حمل و نقل تبلیغات، خرید محصولات و غیره بستگی دارد.

بسته به نوع صنعت و نوع بازار، دسته های مختلفی از عمده فروشان را می توان یافت. عمده فروشان در صنایع بسیاری مانند مد و پوشاک، لوازم الکتریکی و صنعت روشنایی، لوازم و ابزار تحریر، لوازم بهداشی و آرایشی، لوازم سوپرمارکتی و مصرفی خانوار و غیره حضور دارند.

در ادامه عمده فروشان را از جهت نوع خدمات و محصولاتشان و همچنین فعالیت آن‌ها به چهار دسته اصلی تقسیم می‌کنیم:

  1. تاجرها: تاجران افراد حقیقی یا حقوقی (شرکت) هستند که محصولات را با حجم بالا به کشور وارد یا از کشور صادر می‌کنند. این افراد عموما با دیگر تاجران، تولیدکنندگان و عمده فروش ها در ارتباط بوده محصولات خود را به آن‌ها ارائه می‌دهند. همچنین حجم خرید و فروش عمده آن‌ها تیراژ بالا بوده و عموما به خرده فروش ها در ارتباط نیستند.
  2. تولیدکننده‌ها: هر واحد تجاری ائم از کارگاه،‌ خط تولید و کارخانه که به تولید دسته اول یا منتاژ یک محصول اقدام کرده و قیمت‌گذار محصول خود هستند را گویند. تولیدکنندگان عمدتا محصولات خود را با تیراژ بالا به تاجرها یا عمده فروش‌ها ارائه می‌دهند. البته در این میان تولیدکنندگان خردی نیز وجود دارند که محصولات خود را به خرده فروشان نیز ارائه می‌دهند.
  3. عمده فروشان خرد: عمده فروشان یا تامین کنندگان خود افراد حقیقی یا حقوقی هستند که یک کانال ارتباطی بین تولیدکننده و خرده فروش یا مصرف کننده بزرگ، سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌ها هستند. و در شرایطی ممکن است محصولات خود را بصورت خرده نیز بفروش برسانند.
  4. نمایندگان، کارگزاران و دلال‌ها: این دسته از افراد عموما مالک محصول نمی‌باشند و بیشتر به عنوان یک واسطه بین خرده فروش یا مصرف کننده در مقابل عمده فروش یا تولیدکننده هستند.

این‌ها از مرسوم‌ترین انواع عمده فروش‌ها بودند در صورتی اینکه شخص یا سازمان جدیدی در نقش یا وظیفه‌ای پدیدار شود از طریق همین بخش اضافه خواهد شد.

اصول عمده فروشی

مزایای خرید و فروش عمده

از اولین مزایای فروش عمده میتوان به سود آن اشاره کرد زیرا عمده فروشان میتوانند تخفیفات سنگینی هنگام خرید تیراژ بالا از تولیدکنندگان و کارخانجات بگیرند و در عوض با درصد تخفیف کمتری برای خرده فروشان بفروشند. برای مثال در صنعت کالای برقی یا صنایع روشنایی مانند لامپ و چراغ عمده فروشان میتوانند بصورت تیراژ محصول را با ۲۵% الی ۴۵% تخفیف خریداری کرده و درنهایت با ۱۵% الی ۲۵% تخفیف به خرده‌فروشان ارائه دهند.
البته این در دسته‌ صنایع روشنایی و الکتریکی بود که قیمت واحد و مشخصی در سراسر کشور دارد در مورد پوشاک حتی سودهای ۱۰۰% هم قابل برداشت است.

مزایای فروش عمده
مزایای فروش عمده

از طرفی خرید عمده از عمده فروش نیز دارای مزیت‌هایی می‌باشد. بطوری که خریدار می‌تواند حجم کمتری از یک محصول را خریداری و بودجه (سرمایه) خود را بر روی تنوع بیشتری از محصولات صرف کند.

البته ناگفته نماند کسب و کار عمده‌فروشی دارای معایبی نیز هستند که میتوان به حجم سرمایه بالا اشاره کرد.

چرا با عمده‌ فروشان طرف شویم. شاید در نگاه اول یک خرده فروش بگوید که چرا با عمده فروشان طرف شویم و چرا نباید آنهارا حذف کنیم برای کسب سود بیشتر، البته این دیدی حداقلی است که یک کارآفرین میتواند داشته باشد.
از مهمترین دلایل معامله با عمده فروشان میشود به سرمایه بالا برای خرید اشاره کرد زیرا خرده فروشان سرمایه لازم برای خرید تیراژ را ندارند که بخواهند عمده فروشان را اصطلاحا دور بزنند. از طرفی برای خرید با حجم پایین نمیتوانند به تولیدکننده مراجعه کنند و درصورتی هم که تولیدکننده راضی به فروش با حجم پایین شود درصد تخفیف فروش آن تفاوت آنچنانی با عمده فروشان ندارد.

دسته های مختلف کالا در فروش عمده

عمده فروش ها بدلیل اینکه حجم زیادی از یک نوع محصول را از تاجر، واردکننده یا تولیدکننده خریداری می‌کنند ممکن است نسبت به خرده فروش ها از تنوع کالایی پایینی برخودار بوده و یک دسته خاص از محصولات را به فروش عمده برسانند. از طرفی از آنجایی که هر محصولی را میتوان بصورت عمده بفروش رساند ما در زیر به معروف ترین دسته هایی از محصولات که بصورت عمده بفروش میرسند اشاره میکنیم:

آیا شغل عمده فروشی مناسب است
آیا شغل عمده فروشی مناسب است
  • مد و پوشاک: برخی عمده فروشان بصورت انحصاری فقط به فروش عمده پوشاک و زیر دسته های آن میپردازند. این دسته از فروشگاه های عمده فروشی به فروش محصولاتی همچون البسه، کیف، کفش و غیره در دو بخش محصولات آقایان و بانوان میپردازند. ممکن است یک عمده فروش در همه‌ی زیر دسته‌ها فعالیت کند که مطمئنا از تنوع کالایی پایینی برخوردار خواهد بود. یا اینکه یک زیر دسته خاص از دسته‌بندی مد و پوشاک را انتخاب کند( برای مثال فقط فروش عمده کیف) که در آن صورت به احتمال زیاد دارای تنوع محصولی بالایی بوده و همچنین درصد تخفیف همکاری بهتری نیز به خریدار عمده می‌تواند ارائه دهد.
  • صنایع الکتریکی و روشنایی: از سازمانی ترین و با اصول و قانون ترین شرکت های فروش عمده میتوان به محصولات الکتریکی و روشنایی اشاره کرد. این شرکت ها براساس لیست قیمتی که از تولید کنندگان گرفته‌اند اقدام به اعمال تخفیف و فروش محصولات خود میکنند. در این دسته بندی عمده فروشان اقدام به فروش محصولاتی همچون انواع لامپ، چراغ، سیم برق، لوستر، آویز، پنل هالوژن،آیفون و… میکنند. هر فروشنده عمده ممکن است درصد تخفیف های متفاوتی را ارائه دهد و شما به عنوان خریدار عمده باید سعی کنید که بیشترین درصد تخفیف را دریافت کنید.
  • ابزارآلات برقی و صنعتی: این دسته از محصولات هم مانند دسته‌بندی صنایع روشنایی و الکتریکی از قانون لیست قیمت پیروی میکنند. یعنی اکثر برندهای تولیدکننده دارای یک لیست شامل قیمت، نام، ویژگی‌ها و حجم در کارتن هر محصول بوده و عمده فروشان بر اساس این لیست قیمت یک درصد تخفیفی (۵ تا ۵۰ درصد) به خریدار عمده ارائه می‌دهد. در این دسته عمده فروشان محصولاتی همچون دریل، کاتر، بتن‌کن شارژی یا برقی و همچنین انبر، آچار، چکش و غیره ارائه میدهند.
  • آرایشی و بهداشتی: از دسته‌های پرسود و منفعت میتوان به عمده فروشان حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی اشاره کرد. در این دسته فروشندگان عمده اقدام به فروش محصولاتی از دسته‌ی عطر و ادکلن، شونده و خوشبوکننده، بهداشت بدن و آرایش صورت و… میکنند. عموما بدلیل وارداتی بودن بخش عمده‌ی برندها و محصولات دسته‌ی آرایشی و بهداشتی هیچ قیمت مشخصی برای این دسته وجود نداشته و قیمت را بجای تولیدکننده بیشتر بازار و فروشنده‌ها تعیین می‌کنند.
  • لوازم خانه و آشپزخانه: در دسته‌ی لوازم خانه و آشپزخانه همچون حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی میتوان گفت که به سرمایه بیشتری نیاز بوده و همچنین از سود بیشتری نیز برخوردار است. به عبارت دیگر میتوان گفت که کسب سود از مشتریان بانوان آسان تر از مشتریان آقا 🙁 میباشد. در این دسته از محصولات عمده فروشی ها بیشتر در راستای فروش محصولات برقی خانگی بزرگ همچون تی وی، یخچال، ماشین لباسشویی و ظرفشویی و همچنین محصولات با حجم کمتر همچون مایکروفر، همزن، خردکن،تستر و بازهم کوچکتر همچون قاشق، چنگال، بشقاب و… فعالیت میکنند.
  • لوازم تحریر و اسباب بازی: این حوزه از عمده فروشی هم در جای خود دارای سود کلانی بوده و عمده فروشان در این بازار بیشتر به فروش محصولاتی همچون دفتر، مداد، خودکار، جامدادی و یا در دسته‌ی اسباب بازی به فروش اسباب بازی های دوختی یا ساختی میپردازند.
  • ساختمان: و اما بازار داغ ساختمان برای فروش عمده‌ی محصولات بازاری پرسود ولی پرسرمایه، به هرحال برای سود کلان باید سرمایه کلانی نیز داشته باشیم. در این دسته از فروشگاه های عمده فروشی میتوان به شیرآلات و یراق آلات ساختمانی، درب، پنجره های UPVC، سیمان، لوله‌های پولیکا و غیره اشاره کرد. از آنجایی که صنعت ساختمان در کشور ما رونق زیاد و بازار خوبی دارد،‌ خرید عمده در این حوزه دارای تقاضای بالا بوده و عمده فروشان می‌توانند سود خوبی کسب کنند. اما همانطور که گفته شد به سرمایه اولیه کلانی نیاز دارد.

نحوه یافتن عمده فروشی ها برای خرید عمده

برخلاف خرده فروشی، بازارهای فروش عمده و عمده فروشان محدود می‌باشند و تعداد کمتری فروشنده در این حوزه فعالیت می‌کنند. از این رو در این بخش به معرفی بازارهای عمده فروشی در تهران، تبریز،‌ اصفهان و مشهد می‌پردازیم.

از دیگر راه های یافتن عمده فروش ها مراجعه به نمایشگاه ها میباشد.

جستجوی آنلاین و یافتن عمده فروشی های آنلاین نیز جزو دیگر راه های دسترسی به عمده فروشی های سراسر ایران و همچنین راحترین و سریع ترین راه ممکن می باشد.

انتخاب یک عمده فروش خوب از میان عمده فروش ها

عمده فروشی آنلاین و مزایای آن

 عمده فروشی در عصر کسب و کارهای اینترنتی
عمده فروشی در عصر کسب و کارهای اینترنتی

بازارهای خرید و فروش عمده آنلاین در ایران و جهان

علی بابا (Alibaba)

آمازون بیزینس (Amazon Business)

آپاروز (Aparoz)

دیجی‌کالا بیزینس (Digikala Business)

سخن نهایی

نگاهی کلی به بازار آنلاین فروش محصولات عمده آپاروز، به عنوان مرجعی بزرگ برای خرید عمده محصولات با مقایسه قیمت ها و انتخاب برترین و باصرفه ترین محصول.
از دیرباز یکی از مهمترین مشکلات خرده فروشان تهیه محصولات یا به عبارت دیگر دسترسی به بازار بینهایت عمده فروشان است. از آنجایی که عمده فروشان برخلاف خرده فروشان دارای محصولات با تنوع کمتری هستند، تبدیل به یکی از معذلات خرده فروشان برای تهیه کالاهای متنوع شده بود.

در حال حاضر آپاروز بزرگترین فروشگاه عمده فروشی ایران با تنوع کالایی بالا و پوشش دسته بندی های مختلف سعی بر رفع مشکل اصلی خرده فروشان برآمده است.

مراجع لاتین:

منابع داخلی:

سوالات متداول

چرا با عمده فروش طرف شویم؟

چون تنوع محصولی بالاتری نسبت به تولیدکننده داشته و همچنین درصد تخفیف همکاری مناسبی ارائه می‌دهد.

آیا عمده فروشی کسب و کار مناسبی است؟

از لحاظ کسب درآمد بله،‌ جزو کسب‌وکارهای پر درآمد است ولی از طرفی نیاز به سرمایه اولیه زیادی دارد.

عمده یعنی چند تا؟

عمده ممکن است به یک کارتن، بسته، جین یا پک از یک محصول گفته شود و هم می‌توان شامل چند ده محصول که بصورت یکجا و خرد خرید می‌شود اشاره کرد.

Shares:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *