۰
(۰)

در هنگام خرید تجهیزات الکتریکی، احتمالاً یک رتبه IP (مانند IP66) در بخش ویژگی‌های محصول را مشاهده خواهید کرد. این رتبه، معیار Ingress Protection یا «محافظت در برابر نفوذ» محصول است، اما دقیقاً به چه معناست؟ چه چیزهایی را باید مورد توجه قرار دهید؟

معنای Ingress Protection، محافظت در برابر نفوذ یا رتبه بندی IP چیست؟

رتبه‌بندی IP به طور خاص توسط استاندارد بین‌المللی EN 60529 (استاندارد بریتانیایی BS EN 60529:1992) تعریف شده است. بدین معنی است که این یک اندازه‌گیری استاندارد در تمام وب‌سایت‌ها و محصولات است. این استاندارد “مهر” محصول شما را تعریف می‌کند، که محافظت آن را در برابر چیزهایی مانند ابزارها، انگشتان، خاک و گرد و غبار، رطوبت، فشار و ورود آب و احتمالاً ایجاد آسیب جلوگیری می‌کند.

در یک رتبه IP، دو رقم وجود دارد، رقم اول در مورد محافظت در برابر جامدات و رقم دوم در مورد محافظت در برابر مایعات حرف می‌زند.

رقم اول رتبه بندی IP XX – مخصوص جامدات

جامدات به چیزهایی مانند ابزارها، انگشتان، خاک و گرد و غبار اشاره دارد.

  • ۰ (یا X): هیچ محافظت خاصی وجود ندارد. برای محافظت در برابر نفوذ این نوع مشخص نشده است (یا رتبه‌بندی داده نشده است).
  • ۱: محافظت در برابر بخش بزرگی از بدن مانند دست (اما بدون محافظت در برابر دسترسی ارادی)؛ در برابر اشیاء جامد بیشتر از ۵۰ میلیمتر در قطر.
  • ۲: محافظت در برابر انگشتان یا سایر اشیاء با طول نه بیشتر از ۸۰ میلیمتر و قطر ۱۲ میلیمتر (تماس اتفاقی با انگشت).
  • ۳: محافظت در برابر نفوذ ابزارها، سیم و غیره با قطر ۲.۵ میلیمتر یا بیشتر.
  • ۴: محافظت در برابر اشیاء جامد بزرگتر از ۱ میلیمتر (سیم‌ها، میخ‌ها، پیچ‌ها، حشرات بزرگتر و دیگر اشیاء کوچک مخترق ممکن مانند ابزارهای کوچک و غیره).
  • ۵: محافظت جزئی در برابر گرد و غبار که ممکن است به تجهیزات آسیب برساند.
  • ۶: کاملاً محافظت در برابر گرد و غبار. محافظت کامل در برابر گرد و غبار و ذرات دیگر، از جمله یک سیلندر مکنده، مقاومت در برابر جریان هوای مداوم را تست کرده است.

رقم دوم رتبه بندی IP XX – مخصوص مایعات

مایعات تعریف محافظت محصول را در برابر نفوذ رطوبت مانند قطرات، اسپری‌ها، غرق شدن مشخص می‌کند. اگر به دنبال یک محصول ضدآب هستید، رتبه‌های بسیاری که به عنوان ‘ضدآب’ برای بیشتر موارد عمومی پذیرفته می‌شوند، IP65، IP66 و IP67 هستند.

  • ۰ (یا X): بدون محافظت.
  • ۱: محافظت در برابر قطرات عمودی که مثل ترشحات اندازه‌گیری می‌شود. اطمینان از عدم وقوع آسیب یا قطع عملکرد تجزیه و تحلیل هنگامی که یک مورد عمود است.
  • ۲: محافظت در برابر قطرات آب که تا ۱۵ درجه از عمود به بالا منعکس می‌شود.
  • ۳: محافظت در برابر اسپری تا ۶۰ درجه از عمود.
  • ۴: محافظت در برابر چکاندن آب از همه جهات. برای حداقل ۱۰ دقیقه با یک اسپری متناوب تست شده است (نفوذ محدود بدون اثرات مضر مجاز است).
  • ۵: محافظت در برابر جت‌های فشار پایین (۶.۳ میلیمتر) آب هدایت شده از هر زاویه (نفوذ محدود بدون اثرات مضر مجاز است).
  • ۶: محافظت در برابر جت‌های مستقیم فشار بالا.
  • ۷: محافظت در برابر غرق شدن کامل برای حداکثر ۳۰ دقیقه در عمق‌های بین ۱۵ سانتی‌متر و ۱ متر (نفوذ محدود بدون اثرات مضر مجاز است).
  • ۸: محافظت در برابر غرق شدن گسترده تحت فشار بالاتر (به عبارت دیگر، عمق‌های بیشتر). پارامترهای دقیق این آزمون توسط تولید کننده تعیین و تبلیغ می‌شود و ممکن است شامل عوامل اضافی مانند نوسانات دما و نرخ جریان باشد، بسته به نوع تجهیزات.
  • ۹ (یا K): محافظت در برابر جت‌های آب با فشار بالا، دما بالا، شستشوها یا روش‌های تمیزکاری با بخار – این رتبه اغلب در برنامه‌های خاص خودرویی (استاندارد ISO 20653:2013 خودروهای جاده‌ای – درجات محافظت) دیده می‌شود.
رتبه IPمحافظت در برابر جامداتمحافظت در برابر مایعات
۰ (یا X)بدون محافظتبدون محافظت
۱اشیاء بیشتر از ۵۰ میلی‌مترقطرات عمودی (مانند ترشحات)
۲انگشتان، ابزارهاقطرات آب تا ۱۵ درجه از عمودی
۳ابزارها، سیم و غیرهاسپری تا ۶۰ درجه از عمودی
۴اشیاء کوچکچکاندن آب از همه جهات
۵گرد و غبارجت‌های فشار پایین آب هدایت شده از هر زاویه
۶محافظت کامل در برابر گرد و غبارجت‌های مستقیم فشار بالا
۷نداردغرق شدن کامل برای حداکثر ۳۰ دقیقه در عمق‌های ۱۵ سانتی‌متر تا ۱ متر
۸نداردغرق شدن گسترده تحت فشار بالا
۹ (یا K)نداردجت‌های آب با فشار بالا و دمای بالا (مانند بخار)

رتبه‌بندی IP X

گاهی اوقات ممکن است یک رتبه را ببینید که جایگزین یک رقم باشد و به جای آن یک X باشد. این به این معنی است که مقدار محافظت برای این خطر که رقم آن نشان داده نشده است. X می‌تواند با ۰ جایگزین شود، بنابراین محصول از حفاظت در برابر خطری که رقم آن نمایان می‌شود محافظت ندارد.

منابع خارجی:

ledbulbs

سوالات متداول

رتبه بندی IPxx چیست؟ درجه حفاظت IP54، IP55، IP64 + جدول استاندارد IP یک مقاله کامل و جامع بود ولی با این حال ممکن است هنوز برخی از سوالات مهم باقی مانده باشند.

رتبه بندی IP54 به چه معناست؟

رتبه بندی IP54 به معنای محافظت محصول در برابر گرد و غبار و رطوبت است. رقم اول، ۵، نشان می‌دهد که محصول مقاومت مناسبی در برابر گرد و غبار دارد، اما ممکن است مقداری گرد و غبار وارد شود. رقم دوم، ۴، نشان می‌دهد که محصول مقاومت خوبی در برابر رطوبت و چکاندن آب از همه جهات دارد، اما قادر به تحمل غوطه‌وری در آب نیست. بنابراین، محصول با رتبه بندی IP54 مناسب برای محیط‌هایی است که به طور معمول با گرد و غبار و رطوبت مواجه می‌شوند، مانند بیرون از منزل یا مکان‌های داخلی که با آبکاری یا رطوبت دارایی هستند.

رتبه بندی IP55 به چه معناست؟

رتبه بندی IP55 به معنای محافظت محصول در برابر گرد و غبار و رطوبت است. رقم اول، که ۵ است، نشان دهنده محافظت در برابر گرد و غبار است. محصول با این رتبه بندی مقاومت خوبی در برابر ورود گرد و غبار دارد، به طوری که ورود گرد و غبار به آن باعث آسیب یا مختل شدن عملکرد آن نمی‌شود. رقم دوم، که ۵ است، نشان دهنده مقاومت در برابر رطوبت است. این محصول می‌تواند با رطوبت معمولی و باران مقاومت نماید، اما قادر به تحمل غوطه‌وری نیست.

رتبه بندی IP64 به چه معناست؟

رتبه بندی IP64 به معنای محافظت محصول در برابر گرد و غبار و رطوبت است. رقم اول، که ۶ است، نشان دهنده محافظت در برابر گرد و غبار است. محصول با این رتبه بندی دارای مقاومت بسیار خوبی در برابر ورود گرد و غبار است، به طوری که ورود گرد و غبار به آن باعث آسیب یا مختل شدن عملکرد آن نمی‌شود. رقم دوم، که ۴ است، نشان دهنده مقاومت در برابر رطوبت است. این محصول می‌تواند با رطوبت معمولی و باران مقاومت کند، اما قادر به تحمل غوطه‌وری نیست.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

تا الان رای داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

متاسفیم که این پست برای شما مفید نبود!

اجازه دهید این پست را بهتر کنیم!

به ما بگویید چگونه می توانیم این پست را بهبود دهیم؟

Shares:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *