۰
(۰)

ریسه خطی یا ال ای دی شاخه‌ای یکی دیگر از انواع لامپ‌های ال ای دی می‌باشد. لامپ‌های ال ای دی (LED) به عنوان جایگزینی پرقدرت و هوشمندانه برای لامپ‌های متداول روشنایی به شدت در تکنولوژی نورپردازی پیشرفته ایفای نقش کرده‌اند. این لامپ‌ها با بهره‌گیری از تکنولوژی نوردهی با الکترولومینسانس، نه تنها نور بسیار روشن و طبیعی را فراهم می‌آورند بلکه در عین حال در انرژی به شدت صرفه‌جویی می‌کنند. با کاهش مصرف انرژی تا ۸۰ درصد نسبت به لامپ‌های سنتی، لامپ‌های ال ای دی به عنوان یک گزینه محیط زیستی و اقتصادی تشویق می‌شوند.

در این مقاله به بررسی ریسه های خطی ال ای دی خواهیم پرداخت، انواع آن را معرفی کرده و همچنین نحوه نصب ال ای دی‌های شاخه‌ای را شرح خواهیم داد. از این رو همراه ما باشید تا با ریسه های خطی آشنا شده و یک دید کلی از ساختار و همچنین کاربرد آن‌ها داشته باشید.

ریسه خطی یا ال ای دی شاخه‌ای چیست؟

ریسه خطی نوعی از ریسه ال ای دی است که شامل یک ورقه آلومینیومی به عنوان چیپ، تعدادی ال ای دی بر روی آن که توسط یک روکش پلاستیکی شفاف احاطه شده است. ناگفته نماند از لحاظ نوع روکش انواعی از آن‌ها نیز دارای روکش مات (دیفیوزر) بابت پخش نور و جلوگیری از دانه دانه شدن نور نیز می‌باشند. البته شکل و ساختار ریسه‌های خطی وابسته به نوع آن ها می‌تواند متفاوت باشد. ولی در حالت کلی می‌توان گفت که ریسه خطی نوعی از ریسه‌های ال ای دی هستند که خشک بوده و خاصیت انعطاف‌پذیری ندارند.

همچنین انواع دیگری از ریسه‌ها دارای یک روکش انعطاف پذیر می‌باشند که همچون شیلنگ به هر طرف خم می‌شوند. این ریسه‌ها بر اساس ویژگی خود نام ریسه شلنگی را به خود گرفته‌اند. برای آشنایی بیشتر آن‌ها می‌توانید مقاله “ریسه شلنگی ال ای دی LED چیست؟ مقایسه و انواع مدل‌ها + کاربردها” را مطالعه کنید.

در ادامه همراه ما باشید با توضیحات بیشتری پیرامون ریسه های خطی و ال ای دی های شاخه‌ای…

انواع ریسه خطی

ریسه خطی ها انواع متفاوتی دارند و در درسته‌های مختلفی می‌توان آن‌ها را بررسی کرد. در ادامه ریسه‌های خطی را از لحاظ ولتاژ مصرفی، طول، نوع چیپ ال ای دی، قدرت نوردهی، نوع روکش و رنگ نور بررسی خواهیم کرد.

از لحاظ ولتاژ: ریسه‌های خطی از لحاظ ولتاژ به دو دسته پرکاربرد ریسه‌های خطی ۲۲۰ ولت و ریسه‌های خطی ۱۲ ولت تقسیم می‌شوند. همانطور که نامشان پیداست ریسه‌های ۲۲۰ ولت با برق مستقیم شهری کار می‌کنند و ریسه‌های خطی ۱۲ ولت با برق باتری یا ترانس کار می‌کنند.

از لحاظ طول: ریسه خطی در انواع طول‌های ۳۰، ۵۰، ۱۰۰ سانتی‌متری موجود می‌باشد. که بسته به تولیدکننده و کیفیت محصول هر کدام از این سایزها ممکن است توان‌های مصرفی متفاوتی داشته باشند. همچنین شما می‌توانید این ریسه‌ها را در یک راستا قرار داده و و طول آن‌ها را افزایش دهید.

از لحاظ نوع چیپ: ریسه‌های خطی از لحاظ چیپ به دو دسته کلی چیپ‌های اس ام دی (SMD) و چیپ های سی او بی (COB) تقسیم می‌شوند. عمده تفاوت چیپ‌های اس ام دی با سی او بی در نور تولید شده توسط آنها می‌باشد، بطوری که ریسه‌های خطی COB دارای نور یکنواخت و یک‌دستی هستند.

از لحاظ سایز چیپ: ریسه‌های خطی و همچنین در اعضای خانواده ریسه‌های SMD دارای سایز چیپ‌های مختلفی از جمله ۴۰۱۴، ۲۸۳۵، ۵۷۳۰، ۳۰۱۴ و غیره هستند که هر کدام برای اهداف گوناگونی استفاده می‌شوند. همچنین برای آشنایی بیشتر با تکنولوژی SMD و انواع چیپ‌های آن مقاله “انواع چیپ های LED: تکنولوژی SMD و COB – تفاوت‌ها + بررسی تخصصی” را می‌توانید مطالعه کنید.

از لحاظ قدرت نوردهی: ریسه ها خطی با تکنولوژی لامپ COB عموما نوردهی بالاتری نسبت به ریسه‌های با لامپ‌های SMD دارند.

از لحاظ نوع روکش: بر خلاف ریسه‌های خطی ۱۲ ولت، ریسه‌های خطی ۲۲۰ ولت دارای روکش پلاستیکی می‌باشند. این ریسه‌ها به دلیل استفاده از برق مستقیم شهری دارای یک روکش پلاستیکی شفاف یا مات (دیفیوزر) می‌باشند.

از لحاظ رنگ نور: ریسه‌های خطی در انواع رنگ‌های مختلفی همچون آفتابی، مهتابی، آبی، سبز، قرمز، انبه‌ای، بنفش و صورتی موجود می‌باشند. ولی پرمصرف‌ترین آن‌ها رنگ‌های آفتابی و مهتابی هستند.

نحوه نصب ریسه خطی

نحوه نصب ریسه خطی ۱۲ ولت: برای نصب ریسه خطی ۱۲ ولت شما نیاز به یک دستگاه لحیم ساده دارید تا سیم‌ها را به قطب مثبت و منفی ریسه با لحیم متصل کنید. ریسه‌های خطی اغلب از هر دو سر خط (ابتدا و انتهای ریسه) قابلیت اتصال دارند از این رو کافی است تنها به یک سر آن جریان را وارد کنید.(همچنین برخی از ریسه‌های خطی خود از ابتدا دارای سیم لحیم شده در قطب‌ها می‌باشند)

البته از سر دیگر آن می‌توانید جریان خروجی را دریافت و به یک ریسه دیگر متصل کنید (مثبت را به قطب مثبت و منفی را به قطب منفی). ولی توصیه ما این است که برای هر یک متر ریسه خطی یک انشعاب جدا کنید.

نحوه نصب ریسه خطی ۲۲۰ ولت: نصب ریسه خطی ۲۲۰ ولت نیز کاملا مثل ریسه‌های ۱۲ ولت است با این تفاوت که این ریسه‌ها دارای یک سیم و سر سوکت می‌باشند. که می‌توانید از آن سوکت نیز استفاده کنید.

نحوه نصب ریسه خطی بر روی سطوح: برای نصب ریسه خطی در انواع سطوح روش‌های گوناگون وجود دارد. می‌توانید ریسه را مستقیما با چسب به سطح بچسبانید یا ابتدا یک پولک چراغ نئون را به سطح چسبانده و سپس ریسه خطی را با یک سیم نازک به پولک بچسبانید. همچنین، می‌توانید یک گیره را با پیچ به سطح بچسبانید و سپس ریسه خطی را داخل گیره قرار دهید، البته در صورتی که سطح مورد نظر از جنس چوب یا پلاستیک باشد. با این حال، روش متداول برای چسباندن ریسه خطی به سطوح، ابتدا چسباندن آن از طریق چسب ۱۲۳ (سه سوت) و سپس محکم کردن آن با چسب آکواریوم یا سیلیکون است.

کاربرد ریسه های خطی ال ای دی

ریسه‌های خطی ال ای دی یکی از ابزارهای نورپردازی مدرن و کارآمد هستند که در انواع فضاها و محیط‌ها می‌توانند به طراحی و نورپردازی جذابی کمک کنند. در زیر به برخی از کاربردهای ریسه‌های خطی ال ای دی اشاره می‌شود:

نورپردازی داخل کابینت‌ها: ریسه‌های خطی می‌توانند در زیر کابینت‌های آشپزخانه نصب شده و به عنوان نور مخفی برای روشنایی پخت و پز، یا همچنین ایجاد افکت‌های زیبا در فضاهای کابینتی مورد استفاده قرار گیرند.

نورپردازی بالای آسمان مجازی و سقف کش‌سان: در پشت آسمان مجازی و سقف کش‌سان می‌توانید از ریسه‌های خطی استفاده کنید برای تامین نور مورد نیاز محیط خود.

سخن نهایی

در نهایت، ریسه‌های خطی یا ال ای دی شاخه‌ای نه تنها منبع نور مدرن و کارآمدی برای نورپردازی فضاها هستند، بلکه به عنوان یک عنصر دکوراتیو نیز در تحول ظاهری فضاها نقش بسزایی دارند. انواع مختلف این ریسه‌ها، از طراحی‌ها و رنگ‌های متنوع، به افراد این امکان را می‌دهند تا با توجه به سلیقه و نیازهای خود، یک راه‌حل نورپردازی شخصی‌سازی شده ایجاد کنند.

نحوه نصب آسان ریسه‌های خطی ال ای دی، این ابزارها را به یک گزینه محبوب برای افرادی که به دنبال نورپردازی مدرن و فضایی با جذابیت هستند تبدیل کرده است. با توجه به این تنوع و انعطاف پذیری، ریسه‌های خطی ال ای دی به عنوان یک ابزار هنری و کاربردی، در تحول فضاها و ایجاد تجربه‌های بصری فراموش‌نشدنی، جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند. این ابزارها با ایجاد نوری زیبا و مهمان‌نواز، هر فضایی را به یک آثار هنری تبدیل می‌کنند و تجربه‌ای نورپردازی منحصر به فرد را ارائه می‌دهند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

تا الان رای داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

متاسفیم که این پست برای شما مفید نبود!

اجازه دهید این پست را بهتر کنیم!

به ما بگویید چگونه می توانیم این پست را بهبود دهیم؟

Shares:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *